شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۲۰:۲۱:۱۱
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ساعت ۱۳:۴۴
لینک کوتاه مطلب:

خانه صنایع دستی در بیجار راه‌اندازی شود

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بیجار، احمدرضا قاسمی فرماندار شهرستان بیجار در جلسه ستاد خدمات سفر بیجار با بیان اینکه بیجار به لحاظ گردشگری و‌ موقعیت آن نسبت به دیگر شهرستان‌های کردستان برتر و‌ ممتاز است اظهار داشت: ضروری است در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و میان مدت توجه ویژه‌ای به این شهرستان شود.

احمدرضا قاسمی در جلسه ستاد خدمات سفر بیجار با بیان اینکه بیجار به لحاظ گردشگری و‌ موقعیت آن نسبت به دیگر شهرستان‌های کردستان برتر و‌ ممتاز است اظهار داشت: ضروری است در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و میان مدت توجه ویژه‌ای به این شهرستان شود.

وی عنوان کرد: گاها مسوولان از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی بیجار اطلاع ندارند در حالیکه این شهرستان نیازمند نگاه ویژه ‌‌استان به ویژه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی آثار کمتر شناخته شده و ظرفیت‌های موجود و‌ بالقوه است.

فرماندار بیجار اظهار کرد: با توجه به اینکه موج سختی کرونا را پشت سر گذاشتیم قطعا شرایط متفاوت‌تر است و در نوروز پیش‌رو شاهد موج گسترده مسافران به بیجار خواهیم بود این موقعیت بسیار مناسبی برای معرفی و استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی افزود:  تمامی ادارات موظف هستند در ستاد سفرهای نوروزی نه تنها وظایف خود را انجام دهند بلکه یاریگر اداره میراث فرهنگی و گرشگری در خصوص استقبال و اسکان مهمانان نوروزی باشند.

قاسمی گفت: بیجار مهد هنر و دارای ظرفیت‌های هنری و هنرمندان برجسته‌ای است که معرفی آنها نیازمند نگاه ویژه میراث فرهنگی است.

وی به صنایع دستی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های بیجار اشاره کرد و خواستار تشکیل خانه صنایع دستی برای ساماندهی فعالان این بخش در این شهرستان شد.

این مقام مسوول ساختار تخصیص اعتبار برای بازسازی ساختمان تملک شده تاریخی خانواده خان‌محمدی  و تعیین تکلیف آن شد.

فرماندار بیجار در ادامه به صلوات آباد به عنوان یک روستای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: قمچقای و دیگر روستاهای هدف گردشگری در سنوات گذشته کارهایی صورت گرفته اما آنگونه که باید و شاید کار قابل توجهی انجام نشده و این مهم‌ نیازمند تلاش و کار و توجه ویژه است.

قاسمی ادامه داد: ما نیازمند برنامه جامع و مدون در راستای رسیدگی به تمامی جوانب  در روستاهای هدف گردشگری به ویژه صلوات‌آباد  با توجه به سفر خیل عظیمی از مردم به این روستا هستیم.

وی بیان کرد: اعتبار محدود دهیاری‌ها برای رسیدگی به روستاهای هدف گردشگری ناچیز و کافی نیست.

قاسمی با بیان اینکه شهرستان بیجار به لحاظ منطقه حفاظت شده هم جز بیست منطقه حفاظت شده کشور است خواستار توجه به صورت جامع در زمینه گردشگری به این منطقه شد.

وی ادامه داد: ضوابط ساخت و‌سازها در بافت تاریخی بیجار نیازمند بازنگری است که در صورت عدم ضرورت  شهروندان را در بحث‌ساخت و‌ساز ها محدود نکنیم.

فرماندار بیجار به امامزاده حمزه عرب این شهرستان هم اشاره کرد و گفت: در سطح استان این مجموعه کم‌نظیر است که نیاز تقویت بودجه‌ای در سال ۱۴۰۲ برای رسیدگی بیشتر است.

وی گفت: برای هدایت مسافران به این مجموعه، تبلیغات گسترده‌ای نیاز است.

منصور مهرزاد عصر امروز هم در جلسه ستاد خدمات سفر با یادآوری پتانسیل‌های دیار گروس در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی، اظهار داشت: بیجار از جمله مناطق پرافتخار گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به فرش آهنین بیجار بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که این صنایع دستی بسیار ارزشمند و کم‌نظیر است.

مهرزاد افزود: به دنبال مکانی برای محافظت از فرش‌های آهنین ثبت ملی بیجار هستیم و به همین منظور از گنجینه فرش تهران بازدید کردیم که در صورت ایجاد مکانی مناسب و یا موزه فرش، قول مساعد اهدا ۱۰ قطعه فرش ارزنده گرفته‌ایم.

وی افزود: اقدامات لازم  از جمله زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع برای احداث ساختمان موزه آثار تاریخی، مردم‌شناسی و ساختمان نسخ خطی، ساختمان موزه اشیا تاریخی و ساختمان موزه فرش بیجار و کارگاه‌های صنایع دستی و ساختمان اداری در قالب یک طرح جامع تعریف شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: اولویت در این طرح، پیشنهاد موزه فرش بیجار است که این مهم آغاز شده اما اعتبارات دولتی برای این طرح بسیار کم است و تا امروز با پیگیری‌های فرماندار بیجار اعتباری مجدد در نظر گرفته شده و اگر محقق شود به زودی انجام خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه دو موزه فرش در تهران و آستان قدس رضوی وجود دارد  ادامه داد: شهرستان بیجار با ایجاد این ‌موزه به عنوان سومین شهر به جایگاه برتری خواهد رسید.

مهرزاد عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ دوران طلایی گردشگری استان کردستان بود که ۶ ماهه اول بیشترین آمار ورود گرشگران به استان ثبت شد.

کردستان جز ۱۵ استان برتر گردشگری در ۱۵ سال اخیر

وی اضافه کرد: کردستان به لحاظ جذب گردشگر در ۱۵ سال اخیر جز ۱۵ استان‌های برتر کشور بوده است.

مهرزاد به مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ماه‌های اخیر جهت تسهیل در خدمات سفر اشاره کرد و گفت: آماده‌سازی همه واحدهای اقامتی شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۴ مهمانپذیر، ۳۶ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲ اقامتگاه سنتی، ۱۰۰ خانه مسافر با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰۰ نفر، طراحی ۱۰۰ هزار برگ انواع اقلام تبلیغی برای تمامی شهرستان‌ها و سطح استان، تهیه ۸۰ کلیپ و ‌تیزر و فیلم کوتاه با جاذبه‌های گردشگری استان از جمله این اقدامات بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: احصای تمامی نواقص موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و شروع کار برای رفع نواقص اصلی، همکاری با انجمن راهنمایان و استفاده از نیروهای متخصص و راهنمایان گردشگری در سایت‌های موزه‌ای، هماهنگی با گروه‌های فرهنگی جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی، توافق با جامعه هتل‌داران و… از جمله اقدامات این اداره‌کل است.